Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/html/dtusat1/includes/header.inc.php on line 28
DTUsat-1: System Engineering - Minutes
DTUsat logo
DTUsat sites
DTUsat Project
» DTUsat-1




System Engineering


Date: 24-3-2003 By: Torsten Lorentzen
1) Rettelser til sidste referat
2) Integration
3) Status på kritiske systemer
4) Runde
5) Evt

1) Klaus havde sendt et par rettelser til referatet fra sidste møde:

Følgende rettelser bliver indført i referatet på DTUsat hjemmesiden.

- Kaldesignalet for satellitten er OZ2DTU
- Kun testudstyr til kalibrering af magnetometeret har været udlånt. Den
anden del til udmåling af temperatur-koefficient er stadig under
fremstilling på værkstedet.


2) - Power: Det er pt. ikke muligt at måle strømmen på solcellerne formentligt fordi målingen foretages på low-side. Dette kræver en ændring af bootSW der benytter målingen til at verificere at satellitten er ude af P-Pod'en. Alternativt kan solsensorerne benyttes, dette er lidt mere indviklet og kræver opstart af dele af magnetometeret, da solsensorer og magnetometer deler interface.

Hvis strømmålingen ikke kommer til at virke skal:
- A/D forbindes til stel
- Boot ikke benytte målingen

- Kamera: Integrerer med OBC, regner med at teste billedoverførsel de nærmeste dage.

- ACDS: Kan integrere op mod Power så snart dette er klart.

- Power: Uafklaret problem med Latch-up. Skal teste sammen med Jonas for at identificere det

- Niels mener det er bydende nødvendigt at alle ofrer alt deres tid på projektet den næste uge, for at få integreret og luget ud i bunken af uafklarede spørgsmål. Det er
indsatsen i den nærmeste fremtid der afgører om vi bliver færdige eller ej.

3) Radio: Fungerer ikke. Kan hverken modtage eller sende andet en morselignende signaler. Arbejder på højtryk på forskellige work-arounds men det er nødvendigt at undersøge mulighederne for at få så meget info som muligt ud af den nuværende situation.

Plan B er at implementere en seriel morse enkodning, der gør det muligt at modtage og sende _simple_ data med en meget begrænset båndbredde. Dette kræver større ændringer og implementeringer i SW. Det skal afklares meget hurtigt [deadline ?]om dette bliver nødvendigt for at kunne afsætte tid og ressourcer til at det bliver gjort.

Power: Selve power kredsløbet virker og det er muligt at starte integrationstest uden strømmåling og latch-up. Det er ifølge MB meget vigtigt at denne test starter nu, så må latch-up have 2. prioritet.

4)
Kamera: Er ved at blive "bagt" lige nu. Flight print er ved at være færdigdesignet og sendes til fremstilling torsdag (forventet).

AppSW:
Register til flash er implementeret.

House keeping mangler stadig info fra nogen delsystemer.

Temperaturssensorerne har en opløsning på 12 bit og der er sat 16 bit af til dem i housekeeping. Det er blevet foreslået kun at benytte 8 bit. ACDS skal benytte sensorværdierne til temperatur kompensering og skal bruge den fulde opløsning. Der bliver ikke ændret i pladsen til temperaturmålingerne.

Henrik:
Flight spolerne er ved at blive fræset ud lige nu

Rystetest udstyret er klar

Klistermærker med advarsel om static sensitive devices er blevet købt. Alle kasser indeholdende HW skal mærkes.

Der er bestilt nikkel-cadmium batterier som back-up hvis det viser sig at Lithium-Ion batterierne ikke kan klare op og afladningstesten. En lader der kan måle op og afladningen er indkøbt.

Lodderummet er ved at blive klargjort til integration. Der er installeret skuffer og antistatisk bordmåtte. Ekstra antistatiske armbånd og advarselsskilte er på vej. Husk at låse rummet efter brug !

Power: Nævnt under forrige punkt.

Prioritet for arbejde:
-Integrering uden latch-up
-Latch-up
-Strøm måling

Boot:
Holdt review i fredags ingen nævneværdige kriser.

Den manglende strømmåling fra solcellerne kræver ændring i boot sekvensen. Klaus definerer hvad der skal til for at benytte solsensorerne istedet.

ACDS:
Testudstyret er på plads.

Målinger til kalibrering af første print er gennemført.

Temperatur sensorer:
ID af alle benyttede sensorer på flight, flight spare og engineering skal identificeres

Presse:
God aften Danmark vil meget gerne lave et indslag med os. Da det er rimeligt hektisk lige nu, bliver det udskudt til efter den 7/4, så må vi se om de stadig er interesseret.

OBC: Jonas trådte ind ad døren og blev straks kapret til integrationstest. OBC, Power, ACDS og Boot integerer idag.

/Torsten